کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟
نوشته شده توسط : armita

خیلی از شماها شاید ندانید کیست مویی چیست؟ در این صفحه به شما کمک می کنیم تا اطلاعات خوبی درباره کیست مویی یا سینوس پیلونیدال و راه درمان آن بدانید. کیست مویی یک بیماری شایعی است که در بخش پایانی ستون فقرات یا همان دنبالچه ظاهر می شود. موهای رشد کرده در این ناحیه به داخل پوست برمی گردند و باعث ایجاد کیست مویی می شوند.

بعد از اینکه موها به زیر و بافت زیرین پوست وارد شد شروع به التهاب می کند و در نهایت در آن ناحیه حفره هایی ایجاد می شود که اطرافش را توده و کیست های عفونی محاصره می کند و رفته رفته درون این توده ها ترشح هایی چرکی و بدبو جمع می شود. بیماری که به کیست مویی مبتلا می شود با ترشح های چرکی و درد زیاد اذیت می شود. برای تسکین درد و درمان باید چرک ها تخلیه شوند.

بیماریسینوسپایلونیدالچیست؟

بیماری سینوس پایلونیدال به لحاظ ایجاد مزاحمت زیاد برای بیمار (ترشح، درد، عفونت) تحمیل هزینه های ناشی از مراقبت و بالا بودن مدت غیبت از کارنیازمند توجه دقیق می باشد.سینوس پایلونیدال، کانال باریکی است که در انتهای آن سوراخ ترشح کننده ای در پوست پایین ترین نقطه پشت (بالای سوراخ مقعد) در خط وسط، میان کپلها ظاهر می شود. این حفره اغلب حاوی مو بوده و اصطلاحاً به آن بیماری آشیانه مو گفته می شود

 

این بیماری در آقایان چهار برابر شایعتر از خانمها است وسن شیوع آن در محدودهسنین بلوغ تا چهل سالگی است. از عوامل مستعد کننده این بیماری می توان به چاقی،پوشیدن لباسهای تنگ، وضعیت نشسته بیش از حد، سابقه مشکلات پوستی یا صدمات در آن ناحیه، پر مو بودن پوست در این قسمت و سابقهخانوادگی اشاره نمود.

 

بیماری سینوس پایلونیدال ممکن است مدتها ( تا قبل از بلوغ) بدون علامت باشد.

1- اغلب بیماران معمولا با درد پایین پشت و بین کپلها و ترشح از این ناحیه مراجعه می کنند.

2- گاهی ممکن است یک توده بدون درد یا یک تورم در ناحیه فوق ایجاد گردد و بیمار در هنگام استحمام و شستشوی این ناحیه متوجه آن گردد.

3-گاهی ممکن است به صورت یک گودی یا فرورفتگی یا سوراخ در پوست ناحیه بین کپلها بروزکند.

4- ممکن است در سینوس آبسه ایجاد گردد. در این صورت بیمار دچار تب و درد و تورم فزاینده پایین پشت می گردد.

 

بعد از اینکه بیمار بوسیله جراح ویزیت شد برای وی برگ پذیرش بستری صادر میشود . جراح در صورتی که صلاح بداند قبل از عمل با متخصص بیهوشی و احیاناً با متخصص قلب (در مورد افراد بالای 40 سال ) مشورت می کند. بیمار لازم است سابقه ابتلا به بیماریهای قبلی، بیماریهای مادرزادی و داروهایی را که مصرف می کند به اطلاع پزشک برساند. چنانچه بیمار آسپرین مصرف می کند 10-7روز قبل از عمل داروباید با نظر پزشک قطع شود.

قبل از عمل بایستی موهای ناحیه عمل را تا فاصله زیادی از محل سینوس از بین برد و سپس استحمام نمود. بیمار باید حداقل 12 ساعت قبل از عمل ناشتا باشد

 

 

 

مراقبتهای پس از عمل

 

1- قبل از ترخیص در مورد نحوه ادامه درمان،داروهای مورد نیاز، زمان مراجعه بعدی، نحوه استحمام، مدت استراحت، نحوه فعالیت های روزانه و نحوه پانسمان از جراح سوال نمایید.

2-موهای ناحیه عمل بایستی هر هفته از بین برده شوند، در غیر این صورت ممکن است بیماری عود کند. بعد از زایل کردن موها بایستی با استحمام، موها را از بدن دور نمود.

3-در صورتیکه زخم باز نگهداشته شود، بایستی زخم زیر نظر جراح و به طریقی که وی توصیه می کند پانسمان گردد. در این صورت قبل از ترخیص اطلاعات لازم را اخذ نمایید. اغلب در این حالت زخم را با گاز پانسمان پر می کنند. بهتر است بیمار از روز سوم به بعد، قبل از تجدید پانسمان استحمام کرده و بخصوص زخم را در وان آب گرم حاوی بتادین قرار دهد و

سپس پانسمان نماید . معمولا برای پر شدن زخم به 3-2ماه وقت نیاز است

4-در مواردی که آبسه (Wayback Machine) شکافته شده است بایستی آنتی بیوتیکهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف نمایید .

5- در مواردی که بعد از جراحی زخم بسته شود مراقبت از زخم مشابه زخمهای معمولی است ولی بدلیل مجاورت و نزدیکی زخم به مقعد بایستی مراقبت بیشتری در جهت کاهش آلودگی زخم به عمل آید. بعد از هر بار اجابت مزاج بهتر است زخم را در وان آب گرم حاوی بتادین به مدت 15 دقیقه قرار داد.

6- درد ناحیه عمل در این بیماری قدری شدید است. بهتر است قبل از ترخیص، از تجویز و دریافت داروی مسکن مطمئن باشید. استفاده از توالتهای فرنگی باعث کاهش درد می شود.

7- در صورتی که نشستن برای بیمار مشکل و با درد همراه باشد بایستی یک بالشتک که وسط آن سوراخ است تهیه و از آن استفاده نمود در این صورت زخم در ناحیه سوراخ قرار می گیرد و فشاری بر آن وارد نمی شود. همچنین ازنشستن طولانی مدت بپرهیزد. منبع:  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

 

این بیماری برای اولین بار در جنگ جهانی دوم شایع شد. رانندگانی که ماشین های سنگین نظامی را می راندند مجبور بودند ساعت ها پشت فرمان بنشینند, ماشین هایی که خشک و بدون کمک فنر بودند. در این وضعیت با نشستن طولانی مدت و ضرباتی که به ناحیه نشیمنگاه آنها وارد می شد, بیماری کیست مویی تشخیص داده شد. ولی با گذشت زمان معلوم شد که این ماشین ها فقط علائم کیست مویی را تسریع می کردند.

 

کیست مویی چیست ؟

آیا کیست مویی ارثی است

بله در بیشتر موارد کیست مویی ارثی است. در خانواده ای که یکی از آنها به این بیماری مبتلا شده اند, احتمال اینکه بقیه اعضای خانواده هم به کیست مویی مبتلا شوند وجود دارد. حتی ممکن است این بیماری به نسل های بعدی این خانواده هم منتقل شود.

اما درست است که ارثی بودن اصلی ترین دلیل ابتلا به این بیماری است و توسط تحقیقات انجام شده هم تایید شده ولی در برخی موارد کسانی که بدنی پر مو دارند هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند. البته گفتنی است که آمار این تعداد از مبتلایان به نسبت مورد قبلی بسیار کم است.

آیا کیست مویی ارثی واگیردار است؟

آیا کیست مویی ارثی واگیردار است؟

بیمارهایی که برای معالجه پیش می آیند همیشه ازم می پرسند که واقعا کیست مویی ارثی است؟ و احتمال دارد که اعضایی از خانواده شان هم به این بیماری مبتلا شوند. در جواب باید بگویم که برخی از تحقیقات نشان می دهند که وجود برخی از ژن ها در واگیردار بودن این بیماری در بین اعضای خانواده نقش دارند و احتمال اینکه از نسلی به نسل دیگر منتقل شود وجود دارد. در واقع کیست مویی ارثی و واگیردار است.

موهای بدن و بافت آنها یکی از اصلی ترین مواردی است که در ایجاد کیست مویی نقش دارند. این مورد می تواند از والدین به کودک هم انتقال یابد. برای اینکه جلوی مبتلا شدن به کیست مویی را بگیرید بهتر است به صورت مداوم و منظم موهای زائد خود را بزنید.

چاقی والدین هم در برخی از موارد به افراد منتقل می شود. چاقی هم یکی از عواملی است که در مبتلا شدن به کیست مویی تاثیر دارد. تحقیق های انجام شده نشان می دهند که بین چاقی و ژنتیک رابطه مستقیمی وجود دارد. پس این دسته از افراد باید بیشتر مراقب رژیم غذایی شان باشند.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در ابتلا شدن به کیست مویی, شکل باسن و عمق شکاف خط بین باسن است. محققان می گویند 240 ژن در بدن انسان است که بر روی سایز و شکل یدن اثر می گذارد و این ژن ها هم به سایر اعضای خانواده منتقل می شوند و به ارث می رسند.

افرادی که پوستی ظریف و حساس دارند و منفذهای پوست شان بازتر است هم در خطر ابتلا به کیست مویی قرار دارند. نوع پوست هم از ژن ها تاثیر می گیرند و از والدین به فرزندان منتقل می شود.

تا اینجایی کار هنوز اطمینان کاملی در ارثی بودن کیست مویی نیست. یعنی به صورت صد درصد نمی توان گفت که حتما فزرندان هم به کیست مویی مبتلا خواهند شد یا نه. ولی این نکته مسلم است که فرزندانی که والدین شان به کیست مویی مبتلا شده اند بیشتر در معرض گرفتن کیست مویی هستند.

پس شما همیشه به گوش باشید و اگر جزء یکی از دسته های بالایی هستید, بهتر است در نظافت پوست و زدن موهای زائد بدن تان جدی باشید و اگر وزن اضافی دارید سعی کنید آن را کم کنید تا میزان ابتلا به کیست مویی در شما کمتر شود.




:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: